Sälj grej med mail
Är det äntligen dags att börja skicka nyhetsbrev, eller tycker dig att de du skickar nu suger? Du är inte ensamen, det är inte så jäkla lätt att regelbundet skriva vettiga nyhetsbrev. När informationen tryter är risken stor att du spammar reklam i brist på annat.
När du mixar nyheter, aktuella erbjudanden och innehåll som din målgrupp är intresserad av
Kan ge 30 % köp
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam porttitor augue a turpis porttitor maximus. Nulla luctus elementum felis, sit amet condimentum lectus rutrum eget.
Du kan använd nyhetsbrev för att skicka ut aktuella erbjudanden och du kan använda dem för att skicka ut nyheter och information om ditt företag och dina produkter. Bäst är att mixa dessa två användningsområden.
Det allra viktigaste är att innehållet har relevans för mottagaren.
Utgivning av ett nyhetsbrev påminner mycket om utgivning av en tidning. Det gäller att ha en bra periodicitet (en gång i månaden är nästan ett minimum för digitala utgivningar) och en röd tråd när det gäller innehåll och upplägg.
1: Skapa ett styrdokument. Det är viktigt att du skapar en plan för hur dina nyhetsbrev ska se ut och vad de ska handla om. Att ha riktlinjer för hur nyhetsbreven ska se ut ger dig förutsättningar för att skapa intressant innehåll med en struktur som blir igenkänd.
2: Undvik att skicka för många nyhetsbrev. De flesta av oss har säkert varit med om att bli spammade med nyhetsbrev och vet hur irriterande detta kan vara. Håll dig till ett brev varje eller varannan vecka. Och har du inget intressant att skriva är det bättre att inte skriva något alls.
Så här kan arbetet med att skapa nyhetsbrev se ut på din arbetsplats:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam porttitor augue a turpis porttitor maximus. Nulla luctus elementum felis, sit amet condimentum lectus rutrum eget.
Ett exempel: Du driver en butik som säljer skor och varje vecka skickar du ut nyhetsbrev om ungefär samma saker. Du har rabatt på någon speciell färg, eller så vill du tipsa om att det är dags att köpa sandaler eftersom att sommaren är här. Tänk istället att du vill ge mottagaren av nyhetsbrevet något mer. Skriv gärna att du har rabatt på till exempel sneakers, men ge också mottagaren en snabb guide till hur man bäst gör rent sina skor. Gör det gärna som en tipslista som är enkel att läsa och som är snyggt layoutad. Säljer du barnskor? Då kan du skriva en kort guide till hur man som förälder mäter barnets fötter. Eller så kan du ge stylingtips på hur man bäst bär sommarskorna. Ge mottagaren någonting som den känner att den inte får någon annanstans, plus rabatten du vill erbjuda och information om nyheter.
Att ge ut ett nyhetsbrev, liksom att sprida kunskap och tips i sociala medierkallas ibland innehållsmarknadsföring eller content marketing. Det handlar om att dela med sig av information som (de potentiella) kunderna har nytta av och på så sätt etablera en person eller ett företag som expert inom ett visst ämne.
Glöm inte vikten av att verkligen nå fram till så många som möjligt. Dessutom skriver jag nyhetsbrev som är anpassade för de flesta mottagare. inkluderande, lättläst och tillgängligt.
Pst! Anlita Copy on Demand när du har extra bråttom!
Adapter Copy © 2013-2023 - En snacksalig del av Adapter Media Group AB
Alla priser exkl. moms
Cookiepolicy I Integritetspolicy GDPR I Köpvillkor & Avtalsvillkor