Nyhetsbrev

Sälj grej med mail

 

Vi skiver texten i dina nyhetsbrev

Är det äntligen dags att börja skicka nyhetsbrev, eller tycker dig att de du skickar nu suger? Du är inte ensamen, det är inte så jäkla lätt att regelbundet skriva vettiga nyhetsbrev. När informationen tryter är risken stor att du spammar reklam i brist på annat. 

När du mixar nyheter, aktuella erbjudanden och innehåll som din målgrupp är intresserad av

Kan ge 30 % köp

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam porttitor augue a turpis porttitor maximus. Nulla luctus elementum felis, sit amet condimentum lectus rutrum eget.


Du kan använd nyhetsbrev för att skicka ut aktuella erbjudanden och du kan använda dem för att skicka ut nyheter och information om ditt företag och dina produkter. Bäst är att mixa dessa två användningsområden.

Det allra viktigaste är att innehållet har relevans för mottagaren.

Utgivning av ett nyhetsbrev påminner mycket om utgivning av en tidning. Det gäller att ha en bra periodicitet (en gång i månaden är nästan ett minimum för digitala utgivningar) och en röd tråd när det gäller innehåll och upplägg.


Vill du istället få hjälp med analog kommunikation? Vi hjälper dig gärna att skriva och formge både säljbrev och nyhetsbrev för snigelpost 

Tillsammans med dig bestämmer vi syftet med ditt nyhetsbrev, hur formen ska se ut för att följa ditt företags profil och och bli igenkänt, och hur ofta breven ska skickas. Skicka inte för ofta, någonstans mellan max en gång i veckan och minst en gång i månaden är bra riktlinjer. Det är även viktigt att planera för att slippa hamna i en situation där breven skickas i halvpanik och bara för att det ska komma iväg. Då är det bättre att låta bli. 

Innehåll till företagets nyhetsbrev eller bloggi hjälper dig att kommunicera mera och fixar anpassat innehåll till dina nyhetsbrev och bloggar




De behöver inte komma samma veckodag och tid varje gång. Använd istället den statistik du har för att ta reda på när det är stört chans att din målgrupp vill och har tid att öppna och läsa dina nyhetsbrev.

Rubriken är håven som fångar in läsaren. Den ska var alockande men inget clicbait  lá kvällstidningsrubrik.

1: Skapa ett styrdokument. Det är viktigt att du skapar en plan för hur dina nyhetsbrev ska se ut och vad de ska handla om. Att ha riktlinjer för hur nyhetsbreven ska se ut ger dig förutsättningar för att skapa intressant innehåll med en struktur som blir igenkänd.

2: Undvik att skicka för många nyhetsbrev. De flesta av oss har säkert varit med om att bli spammade med nyhetsbrev och vet hur irriterande detta kan vara. Håll dig till ett brev varje eller varannan vecka. Och har du inget intressant att skriva är det bättre att inte skriva något alls.



Nyhetsbrev – arbetsgång

Så här kan arbetet med att skapa nyhetsbrev se ut på din arbetsplats:

  1. Du som ansvarar för e-postmarknadsföringen har en avstämning med mig ca 2–3 veckor innan nyhetsbrevet behöver vara färdigt och stämmer av vad vi har för material: Har du ett ämne du vill att brevet ska handla om? En historia som du vill utgå ifrån? (Storytelling är ett bra sätt att arbeta med nyhetsbrev.) En situation som du har funderat på? Vill du skriva stödord till mig och så skriver jag ihop en text? Vill du att vi bollar idéer? Eller vill du att jag föreslår ett ämne/en vinkel/en idé? Om ni sitter i Stockholm kan detta vara ett fysiskt möte. Annars tar vi det  på mejl eller telefon.
  2. Vi bollar eventuellt idéer fram och tillbaka, till exempel via mejl.
  3. Jag gör eventuell research – eller intervjuar dig på telefon.
  4. Jag skriver en första version av texten.
  5. Du läser texten och återkommer till mig med vad du vill ändra.
  6. Jag gör eventuella ändringar i texten och skickar en ny version till dig.
 
 

Olika syften med nyhetsbrev

  • Lorem ipsum
  • Ac vehiclur
  • Dignissim porttitor
  • Amet placerat dui
  • Donec mollis vel arcu
  • Sed dictum sapien
 
 
 

Nyhetsbrev kan ge 30 % försäljning

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam porttitor augue a turpis porttitor maximus. Nulla luctus elementum felis, sit amet condimentum lectus rutrum eget.


Bäst är att mixa dessa två användningsområden.
 

Läsaren har makten att välja bort

5: Håll det kort. Försök att sålla bort så mycket det går för att få en mer kärnfull text. Chansen att din mottagare läser ditt nyhetsbrev ökar om du håller dina texter korta och matnyttiga.

Här ska du inte brodera ut texten i onödan, det har du inte tid med.

 

Bjussa och sälj

6: Tänk på din kunds bästa. Sätt dig i kundens situation och försök lista ut vad kunden kan tänka sig vara intresserad av. Är du expert inom värmesystem kan kunden tänka sig vara intresserad utav tips på bästa och billigaste värmesystem. Dela med dig av din kunskap. Det kommer vara uppskattat och ge dig ökat förtroende.

GE MOTTAGAREN NÅGONTING EXTRA

Ett exempel: Du driver en butik som säljer skor och varje vecka skickar du ut nyhetsbrev om ungefär samma saker. Du har rabatt på någon speciell färg, eller så vill du tipsa om att det är dags att köpa sandaler eftersom att sommaren är här. Tänk istället att du vill ge mottagaren av nyhetsbrevet något mer. Skriv gärna att du har rabatt på till exempel sneakers, men ge också mottagaren en snabb guide till hur man bäst gör rent sina skor. Gör det gärna som en tipslista som är enkel att läsa och som är snyggt layoutad. Säljer du barnskor? Då kan du skriva en kort guide till hur man som förälder mäter barnets fötter. Eller så kan du ge stylingtips på hur man bäst bär sommarskorna. Ge mottagaren någonting som den känner att den inte får någon annanstans, plus rabatten du vill erbjuda och information om nyheter.



Dessutom skriver jag nyhetsbrev som är anpassade för de flesta mottagare. inkluderande, lättläst och tillgängligt

En del av din content marketing

Content marketing – marknadsföring med innehåll

Att ge ut ett nyhetsbrev, liksom att sprida kunskap och tips i sociala medierkallas ibland innehållsmarknadsföring eller content marketing. Det handlar om att dela med sig av information som (de potentiella) kunderna har nytta av och på så sätt etablera en person eller ett företag som expert inom ett visst ämne.


Eller innehållsmarknadsföring, som vi kallar det på svenska. Dessutom är nyhetsbrev så smarta att de kräver godkännande, du kan alltså skicka direktreklam till dem som verkligen vill ha det och därför ökar din öppningsfrekvens.


En av våra skribenter skapar innehåll utifrån överenskommelse med er. Vilka produkter eller tjänster vill ni marknadsföra, och vilken är målgruppen? Vi lämnar inget åt slumpen.


Få hjälp med att göra snygga och innehållsrika utskick via nyhetsbrev. Vi skapar content och hjälper dig att designa snygga utskick med tydlig call to action.

Vi kan hantera de flesta mailsystem om du ger oss tillgång. När vi tar hand om både formgivning och innehåll sparar du mid och håller de gråa håren borta.


 
 

Nyhetsbrev som inkluderar

Glöm inte vikten av att verkligen nå fram till så många som möjligt. Dessutom skriver jag nyhetsbrev som är anpassade för de flesta mottagare. inkluderande, lättläst och tillgängligt.

 
 
"Ingen läsning är mödan värd om den inte är underhållande."
W Somerset Maugham