Berätta om det som är viktigt på riktigt
Det krävs eftertänksamhet när du kommunicerar ditt företags klimat- och hållbarhetsarbete. För att lyckas med ditt företags miljö- och hållbarhetsarbete behöver du bjuda in till en dialog, både internt och externt. Den dialogen utgör företagets miljökommunikation. Syftet med miljökommunikation är att skapa en dialog, ta tillvara på möjligheterna med ett miljömedvetet agerande.
Genom att på ett enkelt och tydligt sätt kommunicera företagets miljöarbete skapar du ringar på vattnet och inspirerar både kunder och samarbetspartners att driva klimatarbetet framåt. Det ger både en go känsla och stärker varumärket.
Verkar det krångligt? Hör av dig till Adapter Copy så hjälper vi dig att komma igång med företagets miljökommunikation.
För att miljöarbetet ska gro och utvecklas i organisationen är det helt avgörande att väcka medarbetarnas engagemang. Det gör du enklast genom att bjuda in till dialog. Prata klimatarbete på era möten och berätta hur ni tillsammans kan bidra till en hållbar samhällsutveckling. Fokusera på lösningar istället för negativa konsekvenser av klimatkrisen, du vill inte ge personalen klimatångest.
När alla talar klimat och miljöarbete kan det vara frestande att bre på lite extra och ta gratispoäng. Gör inte det. Tänk transparens istället. Säg som det är och bara som det är (men lyft gärna fram möjligheterna). Företag som greenwashar och kryddar sina klimatpåståenden riskerar surt efter om de utsätts för kritisk granskning. Berätta istället hur din verksamhet arbetar för att situationen kan förbättras. När du lyft fram möjligheterna berättar du hur den klimatsmarta framtiden ser ut och hur den kan nås.
Greenwashing = när ett företag eller en organisation kommunicerar att de är mer miljövänliga än vad de egentligen är.
Vet du om att ordet ”miljövänlig” bara får användas om företaget kan styrka att produkten förbättrar miljön eller inte alls påverkar miljön under produktens hela livscykel?
Planerar du att använda företagets miljö- och hållbarhetsarbete i marknadsföringen? Gissningsvis ska texterna, om inte annat, ligga på hemsidan. Då är det extra viktigt att hålla tungan rätt i mun och se över både ordval och helhetsintryck. Tänk på att det alltid är ditt företag som står för bevisbördan i varje klimatpåstående, oavsett vem som utformar företagets klimatkommunikation. På ren svenska betyder det att er marknadsföring kan anmälas för att vara vag eller vilseledande. Därför ska du se till att företagets klimatpåstående är korrekt och tydligt, (läs övertydligt, när det kommer till att följa lagen är det helt ok att skriva folk på näsan).
Föredrar du den säkra sidan? Hör av dig till oss på Adapter Copy, vi hjälper dig att tala klarspråk.
"Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi."
Astrid Lindgren
Pst! Anlita Copy on Demand när du har extra bråttom!
Adapter Copy © 2013-2023 - En snacksalig del av Adapter Media Group AB
Alla priser exkl. moms
Cookiepolicy I Integritetspolicy GDPR I Köpvillkor & Avtalsvillkor