Platsannonser

Klirr i kassan med rätt person på att ställe

 

Vi skriver effektiva platsannonser

Inkluderande för mångfald



En välskriven och genomtänkt platsannons är a och o när du vill rekrytera drömkandidaten. skriver effektiva platsannonser som hjälper dig att rekrytera drömkandidaten.

En bra platsannons är a och o när det gäller att fånga intresset hos potentiella kandidater och presentera ert företag. Den bör inte vara för lång, inte innehålla klyschor och kanske viktigaste av allt: den ska vara spännande nog för att man ska skicka in en ansökan!

Ni vill ha en rubrik som fångar rätt publik, som är enkelt att förstå och som lockar till att läsa mer.

En pla platsannons kan vara skillnaden, fel, det är skillnaden mellan rätt ochh fel kanditat. Och rätt kandidat på rätt jobb betyder klirr i kassan för dig och ditt företag.

Utan klyschoor och formuleringar från 10-talet när alla skulle ha många bollar i luften och vara stresszstålig, spindeln i nätet,  driven, Du kan säga exakt samma sak men med en målande situation istället. Det är inte attraktivt.


Sannolikt ligger din annons i första hand online så glöm inte att sökoptimera din annons för att nå rätt kandidat och delningar i rätt kanaler.

Jobbannonsens förutsättningnar idag är inte som förut. Trots att jobbsökande är mer aktiva online så är det allt färre som söker jobb via jobbannonser. De mest eftersökta talangerna på arbetsmarknaden är upptagna, svårflirtade och har gott om alternativ. Över 70 procent av de kandidater du helst vill ha letar inte ens aktivt jobb, visar LinkedIns Global Talent Trends-undersökning
 
 

Skriv bättre platsannonser

  • Rubriken är A och O
  • Skriv kort och koncist
  • Pitcha företaget
  • Berätta om företagskulturen
  • Undvik klyschor
  • Analysera i vilka kanaler du ska synas och sökoptimera
  • Ärlighet ger rätt förväntningar

Pris från 750 kr, alla priser exkl. moms
 
 

Pitcha rätt och bli utvald

Och få rätt kandidat att välja er

Berätta vad ni har att erbjuda kandidaten.

2. Besvara ”what´s in it for me?”
Det handlar inte bara om att det är ni som ska välja rätt kandidat – kandidaten ska också välja er (och de bästa kandidaterna är ofta de mest svårflirtade). Därför är det viktigt att lyfta vad ni erbjuder och beskriva saker med tjänsten som kan locka rätt kandidater. Allt handlar om att få personer att förstå varför de ska jobba hos er och agera på er platsannons.
4. Beskriv företagskulturen
Försök förmedla känslan av er företagskultur i jobbannonsen och få fram kärnan av kulturen för att matcha med rätt personlighet. Det är i många fall lättare att förvärva kunskaper än att ändra attityd. Har ni en arbetskultur som handlar om att testa sig fram och våga göra fel kan det krocka med en personlighet som vill ha gedigen struktur och behöver ha alla processer på plats.

Detta är er chans att sälja in er hos kandidaten och ge ett bra intryck. Det är ju inte bara ni som ska välja kandidat – kandidaten måste välja er också! Har ni en härlig kultur på arbetsplatsen eller bjuder på frukost varje fredag så skriv det. Se till att ni lyfter ert erbjudande! En platsannons bör också innehålla en kort beskrivning av er som företag. Här bör företagskulturen och era värderingar tydligt framgå så att kandidaterna får en chans att bilda sig en uppfattning av er som arbetsgivare.

Undvik klyschorna

Utan klyschoor och formuleringar från 10-talet när alla skulle ha många bollar i luften och vara stresszstålig, spindeln i nätet,  driven, Du kan säga exakt samma sak men med en målande situation istället. Det är inte attraktivt.

Platsannonsen - en del av din marknadsföring

– Min utgångspunkt är att rekryteringsprocessen i mycket hög grad både är en marknadsföringsprocess och en säljprocess, säger hon. I början behöver du göra en målgruppsanalys, utforma ditt budskap och välja rätt kanaler, precis som i marknadsföring. Därefter gäller det att i personliga mötet sälja in sig som arbetsgivare vilket blir en klassisk försäljningsprocess.

Du behöver tänka mer som en säljare och marknadsförare. En jobbannons är faktiskt just en annons. Den ska “sälja in” ditt företag till potentiella kandidater.

Dessutom behöver din annons utformas på ett sätt som gör att så många relevanta kandidater som möjligt hittar den. Det innebär att du behöver tänka på saker som sökord, rubriksättning och läsbarhet. Tänk på tillgängligheten.



Arbetsgivar....

Inkludera och bli framgångsrik

Konst finns i allting, och allting på vår hemsida skapades med just den kunskapen. Ta en titt i vår portfolio för att se våra senaste verk och vad vi arbetar med just nu.

 

Så här beställer du text

När du beställer texter via mail underlättar du processen genom att ange: önskad texttjänst, önskad deadline, ungefärligt omfång (antal ord, sidor, webbplats eller liknande), grundläggande information och syfte, användningsområde eller plats för publicering samt kontaktperson och faktureringsuppgifter. Bifoga även eventuella bilder. Notera att Från-pris för aktuell tjänst utgör minsta debitering för uppdraget. Vi återkommer till dig via mail  och tar kontakten därifrån. Välkommen med dina önskemål!
Beställ text här

 
 

"Where focus goes, energy flows."

Anthony Robbins