Säljbrev

Få dina läsare att vilja ha det du säljer 

 

Säljbrev gör intryck med ett proffsigt uttryck

Säljbrev på papper? Men vem håller på med sånt 2021? Alldeles för få, om du frågar mig. Med en lockande text och snygg layout gör du ett gott första intryck och kommer flera steg närmare affär.


Nu snackar vi alltså good old säljbrev på papper med spot on-text och proffsig layout som imponerar. Gärna tryckt på ett lite kraftigare papper med silkeslen, matt yta. Ja, du hör ju, snålvattnet rinner. Gissningsvis känner du inte samma pulshöjning när du ser ett riktigt stiligt säljbrev, men underskatta inte intrycket av ett proffsigt uttryck. Det kan få dina läsare att vilja ha det du säljer.
 
 

Lorem ipsum

  • Lorem ipsum
  • Ac vehiclur
  • Dignissim porttitor
  • Amet placerat dui
  • Donec mollis vel arcu
  • Sed dictum sapien
 
 
 

Låt oss skriva dina säljbrev

Sliter du håret och tuggar omeprazol av bara tanken på det där säljbrevet som du borde ha skickat i förra veckan? Hör av dig till oss på Adapter Copy så både skriver och layouter vi dina säljbrev. Snart blir det bra igen.

Sälj med fokus på både kund- och affärsnytta

Ett säljbrev skriver du inte i all hast, låt det ta tid, men se till att resultatet är kort, koncist och tydligt. Din text får gärna bli ett stilistiskt mästerverk, men det ska sälja för att fylla sin funktion. Det är ingen trivsam brevväxling du är ute efter, det svar du vill ha är en beställning av din tjänst eller produkt. Därför måste ditt erbjudande vara en riktig bra deal. Annars är det inte mödan värt.


Fastna inte i "vår produkt är så himla bra-fällan."  Som så ofta inom marknadsföring bör du istället vända på resonemanget. Kliv i läsarens skor och fundera på vilket problem hen har och hur din produkt kan lösa det. Berätta att du förstår hen. Måla fram din lösning, hjälp läsaren att både se och känna hur gött det vore att skaffa din produkt och lämna problemet bakom sig. Inget är så attraktivt för dina kunder som hur du kan hjälpa dem att lösa ett irriterande problem.

När du fokusera på läsaren är chansen större att hen väljer dig.  Dina säljbrev gör affärsnytta för dig när du får kunden att förstå vilken nytta du och din produkt kan göra för hen.

Skriv mer effektiva säljbrev - eller låt bli

Två sekunder, eller max fem. Det är den tid du har på dig innan läsaren slänger ditt brev i pappersåtervinningen. En yttipyttistund att fånga läsarens uppmärksamhet. Reklamtrötta reagerar instinktivt med nope, skulle inte tro det, ungefär som den franske 1800-talsförfattaren André Maurois uttryckte det: "Varenda affär som man föreslår mig är en dålig affär, för om den vore bra skulle man inte föreslå mig den."

Det är ditt jobb att prove him wrong. Känn ingen press.


Nåväl, det finns några saker du kan tänka på, oavsett du säljer hundmat eller industrirobotar. En snygg layout har vi redan lyft, det är en bra början.

Därefter har vi
rubriken, där har du din bästa chans att väcka läsarens nyfikenhet och få hen att läsa vidare. En bra rubrik kan stänga affären redan 


Så till brödtexten. Den ska vara tydlig, informativ och får gärna sticka ut på ett personligt sätt. Gå ut hårt och lägg fram ditt erbjudande direkt. Du har kort tid på dig, slösa den inte på onödigt lull.


Avsluta med hela dealen en gång till och be läsaren göra slag i saken. Locka gärna med en extra bonus eller present och stressa med "först till kvarn" eller sista svarsdatum. 

Summa summarum: Skriv oluddiga säljbrev som går rakt på sak, landar mitt i prick och stressar med deadline. Lätt som en plätt. Eller så låter du bli. Anlita oss på Adapter istället så slipper du magvärk och prestationsångest. Kom i vår famn. 

 
 
"Sell the problem you solve, not the product you make."
Okänd