Varje företag har sin historia
I alla tider har historieberättande varit ett sätt att sprida information vidare och inte minst komma ihåg den. Därför är det lätt att förstå hur berättelsen kom att leta sig in i marknadsföringsarbetet. Det kallas storytelling, historieberättande, kort och gott.
marknadsföring. letade sig in i marknadsföringenLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam porttitor augue a turpis porttitor maximus. Nulla luctus elementum felis, sit amet condimentum lectus rutrum eget.
Våga vara personlig
Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.
Jag får ofta invändningarna att mina texter låter för enkla och snackiga. Lite för lite finord och pressveck. Företagare drar öronen åt och blir rädda för att inte framstå som de proffs de är. Det kan krävas både en och ett par resonemang för att övertyga om motsatsen. För enligt mig finns det finns inget ängsligare än en text skriven för att verka professionell, fylld av skall, emedan och därvidlag och floskler. Det om något får mig att rysa av skam.
Skriv istället som du pratar när du pratar som folk gör mest. Våga vara personlig. Det om något skapar förtroende och signalerar att du står trygg utan att förställa dig. Det går alldeles utmärkt att berätta om varför kunden ska välja dig utan att kopiera andras styltande texter. Våga sticka ut istället, eller, släpp sargen, som jag brukar säga. För ditt företags skull.
Genom att dramaturgiskt berätta om ditt varumärke, företag eller produkt i din marknadsföring gör du det lättare för kunderna att ta in informationen du vill förmedla. Gör du det bra så upplever mottagarna förhoppningsvis inte informationen som ren reklam, som trycks upp i ansiktet på dem, utan som engagerande berättelser. Det gäller kort och gott att fylla ditt varumärke med emotionellt innehåll.
Du kan välja att förstärka vissa delar av en historia och berätta detaljer på olika sätt eller i olika tidsföljd. Tänk film eller teater – komedi, tragedi eller en berättelse med lyckligt slut. Det är typiska exempel på hur dramaturgi kan vara uppbyggd.
Hur stor är chansen att du berättar vidare för personer i din närhet när du sett en reklamfilm, reklamposter eller något annat som engagerat dig emotionellt? Ganska stor, eller hur? Därför är det viktigt att som företag engagera så pass mycket att ni får så kallade brand ambassadors. De kommer nämligen berätta om din kampanj, varumärke eller reklamfilm och övertyga andra om att de måste ta del av den. Dessa personer gör lite jobbet åt dig och upplevs som mycket pålitliga.
Det är lätt att tänka att storytelling bokstavligt talat handlar om att återge företagets historia, alltså att berätta om företagets tidslinje. Det kan man såklart göra om det finns material till det. Ett exempel är vår kund The Barn, som genom att berätta om hur en gammal lada i Vara blev till en framgångsrik restaurang, skapat engagemang och ambassadörer för varumärket.
Men det går faktiskt att bygga storytelling kring andra saker som är kopplat till verksamheten eftersom storytelling kan handla om så mycket mer än bara själva företagets historia. Du kan till exempel skapa storytelling om personalen som arbetar på företaget, berättelser kring en produkt ur sortimentet eller något annat som är kopplat till verksamheten men kanske inte är direkt det du säljer. Nyckeln är att få mottagaren att knyta an till sina egna upplevelser och känslor. Genom att beskriva hur något känns, smakar eller luktar istället för att bara återge fakta gör att den du berättar för kan relatera. Mottagaren stannar förhoppningsvis kvar för att lyssna och får även en anledning att komma tillbaka för att höra mer.
Om du precis startat ett företag så är det ett ypperligt tillfälle att dokumentera det du gör i uppstarten för att sedan berätta om det vid ett senare tillfälle. Glöm inte att ta bilder, filma eller anteckna sånt som kan bli bra innehåll i dina kanaler senare.
Poängen med storytelling är alltså att marknadsföra ditt varumärke eller produkt på ett sätt som skiljer dig från dina konkurrenter. Att berätta om hur bra produktens egenskaper är eller att locka med ett lågt pris kan alla göra. Det handlar istället om att skapa ett känslomässigt band mellan företaget och berättelsen, och sedan i sin tur med kunden.
Det hela handlar som sagt om att skapa engagemang. I din digitala marknadsföring har du chansen att vara interaktiv med din målgrupp för att knyta an till dem ytterligare.
Att skapa en berättelse för att på så sätt göra något lättare att komma ihåg är en uråldrig vana bland människor över hela världen. Mycket av det vi idag kallar sagor, fabler, skrönor och så vidare är berättelser som kommit till för att lära ut något, för att tala om att man inte för göra något eller förstås för att underhålla.
Det är vanligt att sådana berättelser innehåller välkända typer – hjälten från enkla omständigheter, skurken som vill förstöra den rådande världsordningen och så vidare – men det kan även vara mycket enkla berättelser om händelser eller saker. Det viktigaste att komma ihåg kring begreppet är att det ska sätta människor i fokus, deras liv och upplevelser.
Människor har lättare för att komma ihåg en berättelse, en story, än enbart rationella argument eller en lista med förklaringar. Och om berättelsen innehåller beskrivningar av hur något luktar, känns att röra vid, ser ut och så vidare aktiveras fler delar av vår hjärna än om den enbart förmedlar ord och fakta. Det är därför berättelser är så effektiva – de gör ett starkare intryck på oss än när vi bara får rationella beskrivningar.
Här är fem anledningar till varför du bör använda storytelling i din kommunikation och marknadsföring
Det här är förstås den viktigaste orsaken. Vi människor är inte så rationella som vi gärna vill framställa oss själva som, och vi reagerar starkt på känslomässiga argument. Berättelser om företagets varumärke och produkter ger en emotionell bindning till dem som i slutändan kan väga tungt vid köp. Titta på relationen mellan Apple och deras användare t.ex – den är i hög grad emotionell. Och Apples filmer I’m a Mac var utmärkt storytelling:
Hur ditt företag framstår har egentligen mindre att göra med vad det gör än hur det kommunicerar. Vi talar ofta om tråkiga produkter, men borde tala mer om att företag som bara kommunicerar rationellt blir rätt tråkiga. Genom att våga ta in känslor i ditt varumärke bygger du en personlighet som kan bidra till både positionering och bättre affärer. Titta på mixertillverkaren Blendtec och deras Will it blend-filmer.
Genom att använda storytelling kring ditt företag och det ni gör får du tillgång till ett större antal vinklar och teman som du kan göra innehåll kring. Du kan lyfta fram människor i företaget, viktiga händelser och platser på ett helt annat sätt än om du enbart gör produktrelaterat eller säljstödjande material. Dessutom blir ditt innehåll mer äkta genom att du faktiskt utgår från vad som finns inom företaget, och inte plockar upp en trend eller annat som egentligen inte har så mycket med er att göra.
Om du kan skapa engagerande berättelser ökar dina möjligheter att få din målgrupp att tillbringa tid återkommande i dina kanaler eller med ditt innehåll. Och det är en viktig förutsättning för att kunna guida dem fram genom en köpresa och in i en långsiktig kundrelation. Även efter ett köp är emotionellt innehåll viktigt för att utveckla och fördjupa relationen. Ta Coca Cola som exempel, de skapar mängder med intressant innehåll på sin sajt Coke Journey, och deras filmer har i många år byggt på emotionella budskap
Det är roligt, kreativt och mycket enklare än du tror. Det gäller bara att ha koll på vad du vill berätta – och sen faktiskt göra det.
Storytelling är att identifiera vad som är roligt och värdefullt att berätta – och sen göra vad man kan för att berätta det på ett levande och kreativt sätt. Det är en kreativ och medveten arkeologisk utgrävning i din vardag. Det är vad som gör vardagen mer intensiv, minnesvärd och meningsfull. Det är också att öva upp sin känsla för dramaturgi – att leta efter början, mitten och slut och allt däremellan som skapar bilder, reaktioner och engagemang hos en mottagare. För vem vill inte veta hur det slutar – om man blivit hooked i början?
Storytelling är att vara personlig, att berätta om din värld från din horisont, genom dina ögon och att skildra det du ser och upplever i konkreta berättelser. Det är att bjuda in till din arena och skapa relationer som utgår från en gemensam intressesfär.
Storytelling är att väcka känslor och måla bilder, kommunicera med alla sinnen och väcka mottagaren från oväntat håll.
Storytelling är framförallt att ha kul när du skriver och kommunicerar att skapa något mer än information – att ge en upplevelse. Det är att upptäcka att några svarta krumelurer mot vit bakgrund kan förändra människors känslotillstånd, väcka deras nyfikenhet och öppna upp nya världar.
Det fungerar för att berättelseformen är sprungen ur oss som människor. Det är en form som vi har nära till och som vi använder hela tiden utan att vi tänker på det. Berättelsen hjälper oss att tolka och sortera information vi vill ta in, den ger informationsskelettet kött och blod, nervsystem och puls. Den ger oss kicken att fortsätta orka vara uppmärksamma och vi är riggade för att läsa omvärlden via logiska tankekedjor av orsak och verkan – precis som en historia är uppbyggd.
Vi berättar helt enkelt för att förstå – och bli förstådda. Och har alltid gjort i alla tider. Vi berättar för att höra till och höra ihop, känna samverkan. Storyn gör omvärlden begriplig och tillgänglig. Ingen minns en abstraktion – men klätt i vacker och färgglad storyskrud kan vad som helst bli minnesvärt.
Det funkar helt enkelt för att det är ett allmänmänskligt sätt att förstå världen på. När du ser enkelheten i det, blir det roligare och lättare att använda greppet – känn själv hur avdramatiserat det blir. Vi har en tendens att intellektualisera och komplicera saker och ting men alla kan faktiskt berätta en historia.
Att använda storytelling i ditt arbete med inbound marketing hjälper dig inte bara att synas och höras. Det hjälper dig att få din publik att känna och förstå. För det är det som storytelling handlar om. Att förtydliga och att skapa en känslomässig koppling mellan det företag brinner för och det dina prospekts eller kunder behöver.
Storytelling handlar om att sticka ut, inte att smälta in. Det handlar om vad publiken kommer ihåg.
Ditt mål är att skapa en mänsklig kontakt där mottagaren förstår det du försöker förmedla. Genom att få mottagaren att få förstå ökar chansen att de tar ett beslut baserat de känslorna.
Lösningen på en berättelse fullföljer syftet. Det är anledningen att du ville berätta din historia från första början. Utan att berätta om hur prinsen stred mot sjuhövdade drakar, hur prinsessan lev inlåst i ett torn och nästan blev bortgift till ett monster hade slutet inte blivit så vackert och värdefullt. Det hade t.o.m blivit ganska platt.
Likaså är det inom business. Om du bara säger rakt ut vad du säljer kan det kännas platt och ointressant. Men berättar du varför du gör det du gör och målar upp det genom att beskriva vad kunder fått genomlida på vägen väva ditt erbjudande till en berättelse som väcker känslor.
Genom berättelser skapar vi mening och sammanhang, delar erfarenheter och formar vår identitet. Starka berättelser är viktiga i pr-arbetet. De fyller varumärket med innehåll, stärker kommunikationen och gör att människor minns er.
Läs mer om vårt inspirationsföredrag Så använder ni storytelling och hör gärna av dig till Johan Lindahl om du vill ha fler tips.
Börja med att slå fast vad ni vill att mottagarna ska veta, känna eller göra. Genom att formulera ett tydligt syfte ger ni riktning åt berättelsen och budskapet.
Använd berättelser för att tydliggöra för mottagarna vilka värderingar ni har och vad de innebär i praktiken. Konkreta exempel hjälper er att undvika floskelfällan.
Bygg en berättelse som sätter igång mottagarens fantasi och uppmuntrar till delaktighet. Ett sätt kan vara att inleda med en fråga, ett annat att ge en ledtråd om vad som ska hända sedan.
Utgå från egna erfarenheter och beskriv känslor, tankar och reaktioner. Genom att ni använder personliga pronomen som ”jag” och ”vi” får berättelsen en tydlig avsändare.
Inled berättelsen med en tydlig händelse, där ni också målande beskriver tiden, platsen och personerna. Detaljrika beskrivningar av konkreta skeenden väcker mottagarens intresse.
Bygg upp berättelsen så att den får en ständig framåtrörelse. Den linjära dramaturgin – ett anslag, en fördjupning, en upplösning och ett avslut – är ofta effektiv.
Behåll mottagarens intresse genom att överraska med en oväntad vändning. När er berättelse plötsligt ändrar riktning får den liv och energi.
Berätta om de slitningar och konflikter som uppstår när människor stöter på hinder och utvecklas. Konflikter gör berättelsen trovärdig och intressant.
Stryk onödiga ord, undvik facktermer och välj enkla ord framför komplicerade. Med ett enkelt och kärnfullt språk blir berättelsen starkare och tillgänglig för fler.
Lita på den kraft som finns i era egna berättelser om det dagliga arbetet och våga kommunicera dem. En bra start är att göra en inventering av vilka berättelser som finns inom företaget eller organisationen.
Konst finns i allting, och allting på vår hemsida skapades med just den kunskapen. Ta en titt i vår portfolio för att se våra senaste verk och vad vi arbetar med just nu.
"You say the sentence or you write the sentence again and again until the tuning fork is still."
Martin Amis
Pst! Anlita Copy on Demand när du har extra bråttom!
Adapter Copy © 2013-2023 - En snacksalig del av Adapter Media Group AB
Alla priser exkl. moms
Cookiepolicy I Integritetspolicy GDPR I Köpvillkor & Avtalsvillkor