Value proposition text

Berätta att du har lösningen på kundens problem

 

Bygg ett starkt varumärke med tydlig position

En bra value proposition text hjälper dig att göra ett starkt första intryck på dina kunder. Det är oftast en kortfattad beskrivning av ditt företag, produkt eller tjänst som på ett smart och lustfyllt sätt berättar hur du förbättrar och förgyller kundens liv.

Som profesionell copywriter är det mitt arbete att sätta fingret på vad det är som gör
dig speciell och tratta ned det i en lockande och säljande text som får kunderna att välja just dig. Det kräver sin kvinna. Och många vändor in i kunskapsbanken och idécentrum.

 
Lorem ipsum
  • Lorem ipsum
  • Ac vehiclur
  • Dignissim porttitor
  • Amet placerat dui
  • Donec mollis vel arcu
  • Sed dictum sapien
 
 

Vad är en value proposition text?

Syftet med en value proposition text är att tala om för kunderna varför just du har lösningen på deras problem. Den ska vara en beskrivning som snabbt identifierar företaget och som separerar det från era konkurrenter.

En value proposition text kan vara en kort beskrivning på bara ett par ord. Men lika ofta består den av ett längre stycke eller två. Det finns egentligen inget rätt eller fel men ju tydligare och enklare desto bättre.


Din unika value proposition text kan du med fördel använda i all din marknadskommunikation. Den hjälper dig att bygga ditt varumärke och påminner dina kunder om ditt erbjudande och det problem du löser. 

En noga genomtänkt value proposition text hjälper dig att göra din kommunikation både tydligare och mer övertygande. Dessutom gör den dig extra glad och stolt när du tänker på det värde ditt företag kan erbjuda kunderna. 

Beskriv ditt värdeerbjudande

Ibland blir jag bara trött på lingo. Därför brukar jag kalla den släp eller slöja. Texten som likt en noga vald och älskad tatuering hänger med vart du än tar företaget, lika viktig för varumärket som din logotyp, slogan och grafiska profil. Som en ingress eller pitchen vid speed dating. Det är den lilla texten som summerar ditt företag, vad ni gör och står för. Ett värdefullt litet verktyg som identifierar vem du är och som gör att kunderna vill välja just dig. En bra value proposition text ska vara enkel att förstå och ta till sig. Och göra dig glad i magen.

 

Ett litet rött paket med vita snören

Den rubriken gör dig lite glad i magen, eller hur? Så fungerar en bra value proposition text. Den är en visuell målbild, läs företagspresentation och produktbeskrivning, paketerad med kärlek och fylld av löften. Se det som den försäkran du ger dina kunder om de värden ditt företag erbjuder. En enkel och lockande beskrivning av vad du hjälper dina kunder med, vad de får ut av det och varför de ska välja just dig.

 
 

Smaka på orden

Låter det diffust? Okej, så här då. Svara på frågorna:
  • Vilket problem löser du åt dina kunder?
  • Vilka vinsterna är för kunden om hen köper din produkt eller tjänst?
  • Varför ska kunden välja just dig och inte någon av dina konkurrenter?
Lägg svaren i en skål, tillsätt en försvarlig mängd sammanhang och gemenskap, vänd ner ett par matskedar yrkesstolthet och passion, vispa tills du får gåshud. Häll bort två tredjedelar och låt återstoden gojsa till sig ett par dagar. Därefter smakar du på orden och jämnar till vassa formuleringar. Klart.
 
 

Exempel på value proposition text

 

Piteå bryggeri

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

 

Fritid Vildmark

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

 

Boende livet ut

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

 

Exempel på korta 

Jevi

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

Filuriform

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

Lorem ipsum

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

 

"Sometimes you have to write to figure it out."

Dan Pink