White Paper

Skapa förtroende med relevant information
 

White paper bjuder på information som kunden har nytta av

Som marknadsföringsmaterial är white paper ett supersmart sätt att göra nytta för kunden och skapa förtroende. Du bjussar på din expertis på ett sätt som hjälper läsaren att både förstå problemet och lösa det på egen hand. När ett white paper fyller sin funktion kan du räkna med att läsaren väljer dig nästa gång hen stöter på liknande problem. Därför passar white paper perfekt som en del i din content marketing strategi.

Bjud på information som kunden har nytta av

Länka även till och från content marketing, content writing, företagstexter

Lös kundens problem med relevant innehåll

En copywriter är perfekt för jobbet eftersom vi är proffs på att koka ner information tills bara uldet finns kvar (sila mängder av information och blogga guldkornen.

Lorem ipsum
  • Skapa förtroende
  • Ac vehiclur
  • Dignissim porttitor
  • Amet placerat dui
  • Donec mollis vel arcu
  • Sed dictum sapien
 

Vad är white paper, white book, vitpapper, vitbok

Du har säkert hört något av orden men de i sig säger inte så mycket. Så vad är då ett white paper? Ett white paper är ett sätt för ditt företag att i form av exempelvis pdf:er dela med dig av värdefull information till kunder och potentiella kunder. Se det som en liten handbok eller guide med konkreta lösningar på problem. Traditionellt har white paper använts inom mer högtravande sammanhang och komplexa branscher. I dag hittar du white papers inom vitt skilda ämnen, mer eller mindre avancerade. De kan handla om det det mesta mellan hur du får dina dahlior att övervintra eller hur du tar fram en content marketing strategi. 

Väldigt kort sammanfattat fungerar det så här:
  • Bestäm dig för vilket specifikt problem eller utmaning som du vill lyfta. Det ska självklart vara viktigt för läsaren. 
  • Inled med med en kort beskrivning av problemet och varför det kan uppstå. Visa att du förstår hens problem och hur det kan lösas
  • Berätta lite djupare, alltid ut kundens perspektiv och med en ton som passar målgruppen. 
  • Presentera lösningen med relevant innehåll.

Varför ska du använda white paper?

Använd white paper för att nå fram till din målgrupp genom att förklara något krångligt på ett lättbegripligt och tydligt sätt. Som en del i din content marketing strategi är white paper ett perfekt sätt att skapa förtroende genom att läsaren får relevant information.

Tänk på att ett white paper inte är ett reklamutskick. Skippa allt säljsnack men var tydlig med hur läsaren kan komma i kontakt med ditt företag om hen är intresserad av att veta mer, lsa liknande problem eller bli kund. Förhoppningen är ju att läsaren ska välja dig i framtiden.

Låter white paper som något för ditt företag? Vill du ha hjälp med att skriva och kanske även ta fram layout till white papers? Hör av dig till oss på Adapter Copy. Som copywriter är vi proffs på att ta till oss och tratta ner information tills bara det gottaste finns kvar.

 
 

"När ett problem blir för stort och förefaller olösligt, så glöm inte att man kan äta upp en elefant bara man skär den i tillräckligt små bitar."

Winston Churchill