Nå dina kunder med relevant och engagerande innehåll på webben till dig som vill vässa till din kunddialog i digitala kanaler. välskrivna texter som engagerar, bygger förtroende och ökar konverteringen.
Den du skriver för är kräsen. Och det är Google också. Båda vill ha content som är originellt, som bara finns hos dig, och som sticker ut bland alla andra utvattnade idéer.
Gissa vad folk kommer att läsa först. Rätt: rubriken! Den måste få nyfikenheten och intresset att skjuta i höjden. Hitta läsarens problem, och hinta om att du sitter på lösningen. Se till att verben vinner över substantiven.
Fundera på vad dina läsare har för fråga eller frågor. Ge dem svaret snabbt, genom att göra texten “lättskannad” med punktlistor och nyckelord i fetstil. Kom fort till godsakerna.
Vad kan jag lära mig här, och börja göra direkt? Det vill din läsare veta. Folk läser för att bli bättre på det du skriver om. Berätta vad som är första steget att ta. Ställ frågor som får läsaren att fundera över hur han/han bara använda de nya kunskaperna
Bort med luddet. Gå pang-på. Skriv kort om du kan. Sikta på 300-1 000 ord (du behöver inte skriva 2 500 Google-rekommenderade ord bara för att).
Så … skriv luddlöst content som sticker ut, kittlar redan i rubriken, ger snabba svar, och får läsaren att ta ett första steg direkt.
– Alla människor känner passion för olika saker, det kan vara allt från bak till skruvar. Nyttja den passionen till att hjälpa kunder och låta kunder hjälpa dig. Det ger massor av energi tillbaka till företaget.
Och på samma sätt som att vi har olika passion, uppfattar vi kommunikation på olika sätt. Därför är det viktigt att inte prata utifrån sig själv, med sig själv. Istället måste man lägga kraft på att lära känna sin målgrupp för att hitta rätt.
– Dessutom måste du lära känna ditt eget why, varför arbetar ni med hållbarhet. Vet ni inte det är risken för greenwash större, säger Victoria Olausson.
Enligt många psykologer kan hjärnan inte kunna skilja på fantasi och verklighet. Hjärnan är helt enkelt väldigt lättlurad. Nyttja det!
Involvera läsaren i säljbrevet. Om du kan, berätta en historia med någon intressant information du väver in. Helst ska läsaren sväva bort i tankarna och fantisera om hur härligt eller bra eller inkomstbringande det skulle vara att anlita din tjänst eller köpa din produkt. DÅ har du lyckats!
Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.
Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.
Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.
Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.
Content marketing är att tänka ut, producera, sprida och mäta värdefullt och relevant innehåll på egna plattformar. Det är en strategisk metod för att bygga (= attrahera OCH behålla) en publik. På sikt ska metoden leda till att publiken blir kunder (eller köper mer); först då leder innehållet till att skapa lönsam affärsnytta. För att bli hittade behöver du jobba med SEO (search engine optimization, alltså sökmotoroptimering). För att lyckas med SEO behöver du 1) ta reda på vad folk söker på, 2) skapa innehåll på din sajt som matchar deras sökningar, 3) få folk att länka till ditt braiga innehåll, och sedan 3) följa upp vad som funkar, så att du 5) kan göra mer av det.
Att låta en erfaren skribent skriva ditt innehåll borgar för att du får hög kvalitet på ditt content, vilket naturligvis är viktigt. Du vill ha texter som dina besökare uppfattar som proffesionella, samtidigt som de bidrar till att förbättra din organiska ranking i Google – just detta får du när du anlitar en content writer.
Det finns fördelar med att inte skriva sina texter själv. Ofta är du själv väldigt insatt i ämnet som din sajt handlar om, och då är det lätt hänt att du blir lite hemmablind och skriver lite för avancerade texter som blir svåra för dina läsare att ta till sig. När någon “utifrån” författar ditt innehåll så minskar du den risken
Det gäller att vara noga med texterna, vilket kan få förödande konsekvenser.
Och enligt en undersökning av Acrolinx är kvaliteten på texterna och språket ofta så bristfällig att det riskerar att få motsatt effekt – det raserar företagets förtroende hos potentiella kunder.
Kvaliteten på texterna i ditt content är alltså minst lika viktig som formen – och betydligt viktigare än mängden innehåll.
Chiffer hjälper varumärken att bjuda in till dialog och skapar kommunikation som genererar affärsnytta och bygger förtroende. Idag och över tid. Vi ser alltid affärsmässiga möjligheter i våra kunders utmaningar och löser kommunikativa problem i ett medielandskap i ständig förändring. Dessa styrkor har gjort oss till en av Sveriges mest prisbelönade contentbyråer.
Från vårt kontor på Götgatsbacken sköter vi hela kedjan, från strategi och produktion till analys och uppföljning. Vi arbetar gärna tätt med våra kunder och alltid efter våra ledord – transparens, nytänkande, hållbarhet och leveranssäkerhet. Så skapar vi skräddarsydd content som vårdar varumärken varje dag.
En content writer är den skribent som är ansvarig för textproduktion för ett företags digitala kanaler. Det kan handla om allt ifrån att skriva SEO-anpassade texter till att producera blogginlägg och nyhetsbrev. Att skriva content handlar om mycket mer än att skapa en viss känsla. Det handlar om att följa en tydlig strategi, där varje ord spelar roll. En content writer är en textproducent som väljer sina ord väl, inte bara för att det ska låta bra utan också för att det ska ge önskad effekt.
Kommunikation och marknadsföring handlar allt mer om att skapa bra innehåll till egna kanaler, snarare än att göra kampanjer i andras. Att bygga sitt eget varumärke har med andra ord aldrig varit viktigare.
Content är engagerande innehåll – exempelvis bloggar, filmer och poddar – som ni publicerar i era egna kanaler. Riktigt bra content uppskattas av era målgrupper och delas i era följares nätverk.
Bestäm syftet
Lägg en god grund genom att bestämma varför ni ska arbeta med content. Möjliga syften kan vara att stärka varumärket, påverka nya målgrupper eller öka försäljningen.
Ta reda på vilket innehåll era målgrupper behöver för att bli intresserade. Den som inte ens har övervägt att bli kund har andra behov än den som gillar er eller redan är kund.
Ta fram content som ger mottagaren något av värde och är användbart, exempelvis praktiska tips. Det ökar sannolikheten för att ert innehåll gillas, kommenteras och sprids vidare.
Använd ett personligt språk om målgruppen är privatpersoner i sociala medier. Om syftet är att bygga en expertroll i en blogg, kan en striktare ton vara mer lämplig.
Rubriken spelar en jätteroll när besökaren väljer att läsa eller inte läsa ditt innehåll. ”Det är alltid din målgrupp som bestämmer om du lyckas med eller inte med dina rubriker; gillar de dem inte så klickar de inte.” Skriv därför rubriker som är tydliga (lätta att ta in, också tagna ur sitt sammanhang), ärliga (men locka till klick) och rimmarmed 1) ditt företag och 2) de företag och läsare som du vill ska läsa och köpa. Vidare är det klokt att använda siffror i rubriken, att inleda med frågeord (hur, vad, varför) och att använda du-tilltal.
Om du skriver till en person som är tidigt i den så kallade köpresan: skriv kort och fokusera på hur din lösning eller produkt ”löser dina kunders problem och ger dem nya möjligheter”. I nästa steg kan du gå på djupet och också skriva längre; här blir du mer konkret, ger fler exempel och besvarar frågor som läsaren kan ha.
Gör det lätt för Google att hitta ditt innehåll; det är precis vad SEO (sökmotor-optimering) handlar om. Det kan du göra genom att H-tagga din rubriker; huvudrubriken ska vara H1, större mellanrubriker H2 och nästa nivå H3. Du bör också se till att dina nyckelord finns med i dina texter, gärna i rubriken och gärna så tidigt som möjligt i texten. Vidare bör du ha relevanta länkar i din text, både till andra delar på sin webbplats och till andra sajter; gör dem självförklarande, och aldrig bara ”länk” eller ”klicka här”. Och till sist: greja så att varje sida har en tydlig meta-beskrivning (vad sidan handlar om) och en lockande meta-titel (den rubrik som syns i sökresultaten).
Pst! Anlita Copy on Demand när du har extra bråttom!
Adapter Copy © 2013-2023 - En snacksalig del av Adapter Media Group AB
Alla priser exkl. moms
Cookiepolicy I Integritetspolicy GDPR I Köpvillkor & Avtalsvillkor