Content writing

Nå dina kunder med relevant och engagerande innehåll på webben   till dig som vill vässa till din kunddialog i digitala kanaler.   välskrivna texter som engagerar, bygger förtroende och ökar konverteringen.


 
 
Dina excelark kommer inte att inspirera och engagera. Dina skrivna dokument har ingen inneboende kraft som gör att saker och ting magiskt händer. Bara för att du har rätt i sak, betyder inte att du får genomslag i praktiken.

1. Det ska vara ditt (och stå ut)

Den du skriver för är kräsen. Och det är Google också. Båda vill ha content som är originellt, som bara finns hos dig, och som sticker ut bland alla andra utvattnade idéer.

2. Det ska ha en måste-läsa-rubrik

Gissa vad folk kommer att läsa först. Rätt: rubriken! Den måste få nyfikenheten och intresset att skjuta i höjden. Hitta läsarens problem, och hinta om att du sitter på lösningen. Se till att verben vinner över substantiven.

3. Det ska snabbt ge svar

Fundera på vad dina läsare har för fråga eller frågor. Ge dem svaret snabbt, genom att göra texten “lättskannad” med punktlistor och nyckelord i fetstil. Kom fort till godsakerna.

4. Det ska få läsaren att GÖRA

Vad kan jag lära mig här, och börja göra direkt? Det vill din läsare veta. Folk läser för att bli bättre på det du skriver om. Berätta vad som är första steget att ta. Ställ frågor som får läsaren att fundera över hur han/han bara använda de nya kunskaperna

5. Det ska vara fluff-fritt (med bara kärnan kvar)

Bort med luddet. Gå pang-på. Skriv kort om du kan. Sikta på 300-1 000 ord (du behöver inte skriva 2 500 Google-rekommenderade ord bara för att).

Så … skriv luddlöst content som sticker ut, kittlar redan i rubriken, ger snabba svar, och får läsaren att ta ett första steg direkt.

 

Med hjälp av en content writer får du

  • Mer tid över = du sparar pengar
  • Texter som engagerar
  • Texter med hög kvalitet
  • Texter som följer företagets marknadsföringsstrategi
  • Texter som ger dina kunder värde
  • En tonalitet som kunden gillar
  • Hjälp att bli hittad på webben 
  • Språkligt korrekta texter och får potentiella kunders förtroende
  • jobbet gjort!

Visste behöver du en content writer? Kontakta Adapter Copy så resonerar vi kring text och strategi

 
 

Content writing - innehåll som ger feeling

Ditt budskap till rätt målgrupp

Din berättelse till rätt målgrupp

Är det du som talar? Oavsett vilket tilltal du väljer är det din röst som ska nå igenom den text jag skriver. När jag tar mig an ett uppdrag lägger jag mycket omsorg om att finna den rätta tonen i texten.

Det är din röst jag talar med. Därför är det din ton jag vill hitta och din berättelse jag vill berätta. Jag nöjer mig inte med att svänga ihop några rader som passar vem som helst i din bransch. Det är Dig jag vill åt.

Jag tar dig på allvar och hanterar orden med respekt. Det du vill berätta vill jag berätta så att berättelsen fångar dina kunder med budskapet du vill få fram. Jag är lyhör för att din berättelse ska nå rätt målgrupp.

och rankar högt på Google

välskrivna texter med relevant och matnyttigt innehåll.
ela med sig av deras historier, men också inspirera och uppmana till att fortsätta att bära bandet.

Content marketing, innehållsmarknadsföring - marknadsföring med innehåll

– Alla människor känner passion för olika saker, det kan vara allt från bak till skruvar. Nyttja den passionen till att hjälpa kunder och låta kunder hjälpa dig. Det ger massor av energi tillbaka till företaget.

Och på samma sätt som att vi har olika passion, uppfattar vi kommunikation på olika sätt. Därför är det viktigt att inte prata utifrån sig själv, med sig själv. Istället måste man lägga kraft på att lära känna sin målgrupp för att hitta rätt.

– Dessutom måste du lära känna ditt eget why, varför arbetar ni med hållbarhet. Vet ni inte det är risken för greenwash större, säger Victoria Olausson.



Content marketing är att tänka ut, producera, sprida och mäta värdefullt och relevant innehåll på egna plattformar. Det är en strategisk metod för att bygga (= attrahera OCH behålla) en publik. På sikt ska metoden leda till att publiken blir kunder (eller köper mer); först då leder innehållet till att skapa lönsam affärsnytta. För att bli hittade behöver du jobba med SEO (search engine optimization, alltså sökmotoroptimering). För att lyckas med SEO behöver du 1) ta reda på vad folk söker på, 2) skapa innehåll på din sajt som matchar deras sökningar, 3) få folk att länka till ditt braiga innehåll, och sedan 3) följa upp vad som funkar, så att du 5) kan göra mer av det.

Lorem ipsum
  • Lorem ipsum
  • Ac vehiclur
  • Dignissim porttitor
  • Amet placerat dui
  • Donec mollis vel arcu
  • Sed dictum sapien

Våra verk

3. Få dina läsare nyfikna

Enligt många psykologer kan hjärnan inte kunna skilja på fantasi och verklighet. Hjärnan är helt enkelt väldigt lättlurad. Nyttja det!

Involvera läsaren i säljbrevet. Om du kan, berätta en historia med någon intressant information du väver in. Helst ska läsaren sväva bort i tankarna och fantisera om hur härligt eller bra eller inkomstbringande det skulle vara att anlita din tjänst eller köpa din produkt. DÅ har du lyckats!


Kontakta oss

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

Portfolio

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

Text för effekt

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

Bjud på värde

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

Optimera med sökord och meta

Content marketing är att tänka ut, producera, sprida och mäta värdefullt och relevant innehåll på egna plattformar. Det är en strategisk metod för att bygga (= attrahera OCH behålla) en publik. På sikt ska metoden leda till att publiken blir kunder (eller köper mer); först då leder innehållet till att skapa lönsam affärsnytta. För att bli hittade behöver du jobba med SEO (search engine optimization, alltså sökmotoroptimering). För att lyckas med SEO behöver du 1) ta reda på vad folk söker på, 2) skapa innehåll på din sajt som matchar deras sökningar, 3) få folk att länka till ditt braiga innehåll, och sedan 3) följa upp vad som funkar, så att du 5) kan göra mer av det.

Våra verk

Content är en strategi för att skapa relevant och engagerande innehåll för olika delar av en tänkt kundresa.

Att låta en erfaren skribent skriva ditt innehåll borgar för att du får hög kvalitet på ditt content, vilket naturligvis är viktigt. Du vill ha texter som dina besökare uppfattar som proffesionella, samtidigt som de bidrar till att förbättra din organiska ranking i Google – just detta får du när du anlitar en content writer.

Det finns fördelar med att inte skriva sina texter själv. Ofta är du själv väldigt insatt i ämnet som din sajt handlar om, och då är det lätt hänt att du blir lite hemmablind och skriver lite för avancerade texter som blir svåra för dina läsare att ta till sig. När någon “utifrån” författar ditt innehåll så minskar du den risken



Kvalitet över kvantitet - less is more

Det gäller att vara noga med texterna, vilket kan få förödande konsekvenser.
Och enligt en undersökning av Acrolinx är kvaliteten på texterna och språket ofta så bristfällig att det riskerar att få motsatt effekt – det raserar företagets förtroende hos potentiella kunder.

Kvaliteten på texterna i ditt content är alltså minst lika viktig som formen – och betydligt viktigare än mängden innehåll.


Chiffer hjälper varumärken att bjuda in till dialog och skapar kommunikation som genererar affärsnytta och bygger förtroende. Idag och över tid. Vi ser alltid affärsmässiga möjligheter i våra kunders utmaningar och löser kommunikativa problem i ett medielandskap i ständig förändring. Dessa styrkor har gjort oss till en av Sveriges mest prisbelönade contentbyråer.

Från vårt kontor på Götgatsbacken sköter vi hela kedjan, från strategi och produktion till analys och uppföljning. Vi arbetar gärna tätt med våra kunder och alltid efter våra ledord – transparens, nytänkande, hållbarhet och leveranssäkerhet. Så skapar vi skräddarsydd content som vårdar varumärken varje dag.


Kontakta oss

En content writer – skriver för önskad effekt

En content writer är den skribent som är ansvarig för textproduktion för ett företags digitala kanaler. Det kan handla om allt ifrån att skriva SEO-anpassade texter till att producera blogginlägg och nyhetsbrev. Att skriva content handlar om mycket mer än att skapa en viss känsla. Det handlar om att följa en tydlig strategi, där varje ord spelar roll. En content writer är en textproducent som väljer sina ord väl, inte bara för att det ska låta bra utan också för att det ska ge önskad effekt.

Hur ser framtiden ut?

Kommunikation och marknadsföring handlar allt mer om att skapa bra innehåll till egna kanaler, snarare än att göra kampanjer i andras. Att bygga sitt eget varumärke har med andra ord aldrig varit viktigare.


Content is queen

Content är engagerande innehåll – exempelvis bloggar, filmer och poddar – som ni publicerar i era egna kanaler. Riktigt bra content uppskattas av era målgrupper och delas i era följares nätverk.

Bestäm syftet

Lägg en god grund genom att bestämma varför ni ska arbeta med content. Möjliga syften kan vara att stärka varumärket, påverka nya målgrupper eller öka försäljningen.


Kartlägg målgruppernas behov

Ta reda på vilket innehåll era målgrupper behöver för att bli intresserade. Den som inte ens har övervägt att bli kund har andra behov än den som gillar er eller redan är kund.



Ge något värdefullt

Ta fram content som ger mottagaren något av värde och är användbart, exempelvis praktiska tips. Det ökar sannolikheten för att ert innehåll gillas, kommenteras och sprids vidare.


Välj rätt tonalitet

Använd ett personligt språk om målgruppen är privatpersoner i sociala medier. Om syftet är att bygga en expertroll i en blogg, kan en striktare ton vara mer lämplig.




1) Jobba extra hårt på rubriken

Rubriken spelar en jätteroll när besökaren väljer att läsa eller inte läsa ditt innehåll. ”Det är alltid din målgrupp som bestämmer om du lyckas med eller inte med dina rubriker; gillar de dem inte så klickar de inte.” Skriv därför rubriker som är tydliga (lätta att ta in, också tagna ur sitt sammanhang), ärliga (men locka till klick) och rimmarmed 1) ditt företag och 2) de företag och läsare som du vill ska läsa och köpa. Vidare är det klokt att använda siffror i rubriken, att inleda med frågeord (hur, vad, varför) och att använda du-tilltal.

2) Skriv både kort och långt

Om du skriver till en person som är tidigt i den så kallade köpresan: skriv kort och fokusera på hur din lösning eller produkt ”löser dina kunders problem och ger dem nya möjligheter”. I nästa steg kan du gå på djupet och också skriva längre; här blir du mer konkret, ger fler exempel och besvarar frågor som läsaren kan ha.

3) Optimera texten med nyckelord, länkar och meta-data

Gör det lätt för Google att hitta ditt innehåll; det är precis vad SEO (sökmotor-optimering) handlar om. Det kan du göra genom att H-tagga din rubriker; huvudrubriken ska vara H1, större mellanrubriker H2 och nästa nivå H3. Du bör också se till att dina nyckelord finns med i dina texter, gärna i rubriken och gärna så tidigt som möjligt i texten. Vidare bör du ha relevanta länkar i din text, både till andra delar på sin webbplats och till andra sajter; gör dem självförklarande, och aldrig bara ”länk” eller ”klicka här”. Och till sist: greja så att varje sida har en tydlig meta-beskrivning (vad sidan handlar om) och en lockande meta-titel (den rubrik som syns i sökresultaten).



 
”Om du talar med en man i ett språk han förstår, går det till hans huvud.
Om du pratar till honom på hans eget språk går det till hans hjärta.”

(Nelson Mandela)