SEO-copywriter

Säljande texter som enkelt hittas av sökmotorerna

I do think that if a text is really well written, it’s terribly difficult to see how it’s done.

Anthony Powell

Våra verk

SEO-COPY – säljande och träffsäkra texter som enkelt hittas av sökmotorerna


För att bli hittade behöver du jobba med SEO (search engine optimization, alltså sökmotoroptimering). För att lyckas med SEO behöver du 1) ta reda på vad folk söker på, 2) skapa innehåll på din sajt som matchar deras sökningar, 3) få folk att länka till ditt braiga innehåll, och sedan 3) följa upp vad som funkar, så att du 5) kan göra mer av det.





Att få in en besökare till er hemsida är såklart bra men det ni helst av allt vill ha är köpsugna besökare som faktiskt letar efter era tjänster eller produkter. Det är dessa besökare som vi med hjälp av sökordsoptimering kan hjälpa er att få in till er hemsida!

Idag är det förstasidan på Google som räknas, syns ni inte där kommer ni inte få några affärer. Därför har vi tagit fram ett upplägg där ni bara betalar för just detta, om sökordsoptimeringen leder till att ni får en placering på Googles förstasida. Inga startkostnader eller andra avgifter utan vi arbetar efter provision, det kallar vi riskfri sökordsoptimering.

Vi hjälper er att hamna högt upp på Google och ni betalar först när vi lyckats. Resultat först, faktura sen helt enkelt!



Förståelse för SEO
För att kunna skriva bra texter som är avsedda för webben så behöver du inte vara en fullfjädrad sökmotoroptimerare, men du måste ha grundläggande koll på hur en sökmotor fungerar. För att förenkla lite så handlar det om att hjälpa Google (och andra sökmotorer) att förstå vad sidan handlar om och vilka begrepp som är viktiga.

Våra verk

Synlighet i sökmotorer är idag en självklarhet. De flesta köpbeslut påbörjas med en sökning på Google. Kompetens att marknadsföra sig i sökmotorer är nödvändig. Specifikt efterfrågas färdigheter i att sätta upp och optimera kampanjer i Google Ads och förbereda Google Analytics samt att analysera, estimera och optimera insatser inom både SEO och SEM.

Både organisk och köpt trafik

Kursen omfattar både organisk trafik, dvs hur man lyckas erhålla trafik som är kostnadsfri och hur man annonserar på sökmotorer dvs du lär dig att skapa effektiva annonser för rätt sökord till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt. Du får även möjligheten att certifiera sig i annonsplattformen Google Ads.

Synlighet är en självklarhet

Synlighet i sökmotorer är idag en självklarhet. De flesta köpbeslut påbörjas med en sökning på Google. Kompetens att marknadsföra sig i sökmotorer är nödvändig både på marknadsavdelningar och på byråsidan.


SEO-copywriting – att skriva för sökmotorer

Publicerat av Stefan Nordström den januari 16, 2019seo-copywriting


Att syssla med copywriting digitalt handlar inte bara om att skriva informativa, läsbara texter. När en copywriter skriver innehåll till digitala kanaler, speciellt hemsidor, krävs det idag minst en grundläggande kunskap inom SEO (sökmotoroptimering).

Välskrivna artiklar på hemsidan är så klart trevligt, men vad bidrar de med om ingen i målgruppen hittar dit? Ur detta föddes begreppet SEO-copywriter; någon som kan både copywriting och sökmotoroptimering.

Det kan vara svårt att till fullo behärska båda disciplinerna. SEO handlar till stor del om tekniska, systematiska och analytiska drag, medan en copywriter behöver kunna fånga sin målgrupp med välskriven text.

Jag har erfarenhet av SEO-copywriting inom många olika branscher, t ex läkemedel, försäkringar och musik. Välkommen att connecta med mig på LinkedIn om du vill ha hjälp med att skapa säljande innehåll till dina digitala plattformar. Nedan följer mer tankar om vad jag tycker om SEO-copywriting.

Jag kommer t ex att ta upp:

  • Antal ord och längd på artiklar
  • Sökmotoroptimering vs. läsbarhet
  • Innehållsstrategi
  • SEO i rubriker
  • Liva upp sin SEO-copy med rubriker, summeringar och siffror
  • Den visuella biten
  • Att konstant förbättra sitt content
  • Call-to-actions
  • Konverteringar

Antal ord och artikellängd

Den vanligaste frågan när det gäller SEO och det skrivna ordet är nog följande: hur många ord ska en sida eller ett blogginlägg ha för att placera sig högt på Google? Det är verkligen en evig fråga, och den har inget definitivt svar.

Undersökningar har visat att långa artiklar på över 1000 ord rankar högre än kortare artiklar. Det är dock alltid en avvägning mellan sökmotoroptimering och användarvänlighet. I den bästa av världar (och den Google vill se) bör det inte ens bli en avvägning. Informativ, läsbar information ska ranka högst.

Jag rekommenderar dock att skriva långa artiklar där man går in på djupet. Däremot bör man rubriker som gör indelningen tydlig och uttrycka sig i korta, lättlästa paragrafer. Detta beror förutom ren läsbarhet på att det blir allt viktigare att skapa innehåll som blir snyggt på mobila enheter.

Att använda en responsiv hemsideplattform som WordPress är så klart ett steg mot detta. Men vad hjälper det om man har textblock och bilder som inte alls blir läsbara eller snygga på en mobil enhet?

Förhållandet mellan sökord och läsbarhet

Eftersom Google strävar efter en bra användarupplevelse blir artiklarnas läsbarhet allt viktigare. Tack vare bl a datainsamling och sociala medier-plattformar finns det många sätt att bedöma hur läsarna reagerar på en artikel. Det räcker alltså inte att fylla din artikel med sökbara termer.

Den behöver vara strukturerad för att vara läsbar. Det var många år sen det lönade sig att klämma in massvis med sökord i sina artiklar i hopp om en hög placering på sökmotorer.

Tänk tvärtom istället; vad är det som får användaren att stanna? Till att börja med att du skriver den bästa texten om ämnet. Passande bilder, filmer och interaktivt innehåll (t ex quiz, självtester och omröstningar) kan göra att läsarna stannar längre på din hemsida och får ut mer av ditt content.

Om du har något unikt att säga eller om du säger något på ett bättre sätt får man också fler delningar i sociala medier.

Övergripande innehållsstrategi

Eftersom SEO är en helhetsdisciplin som syftar till att lyfta hela hemsidor räcker det inte heller att tänka på olika artiklar utan en större strategi. Content marketing handlar om att lyfta hemsidan och andra digitala plattformar som en auktoritet inom ämnet.

Olika texter är designade för att fånga olika sökord och leda till olika användarbeteenden. Skapas innehållet främst för att informera eller sälja? Är det rentav en text där man bara behöver prioritera SEO eller läsbarhet?

Dessa funderingar kommer konstant när man är SEO-copywriter, och de behöver besvaras för att innehållet ska bli bra.

SEO i rubriker

En logisk rubriksättning ger Google indikationer på att innehållet är strukturerat. Det bidrar också till god läsbarhet för användaren. Jag har många gjort ”skelett” av rubriker innan jag börjat skriva på brödtexten, ofta baserat på en tidigare SEO-analys.

Vilka söktermer siktar vi på, och i vilken ordning passar de att läsas i en text? Att besvara mer detaljrika frågor och variera sig i text blir viktigare och viktigare i takt med allt fler söker efter s.k. long tail-sökord.

Rubrikerna blir som en strukturerad disposition som går att arbeta efter. För mig är detta arbetssätt en metod för att se till att tänka SEO från början, oavsett om man sedan svävar ut i själva textskrivandet.

H1

Man bör bara använda en H1 på varje sida. Denna ska representera innehållets absolut mest centrala del, t ex som ”SEO”, ”copywriting” och ”SEO-copywriting” i denna artikel. Det finns många åsikter om H1 ska vara detsamma som title-taggen som tas upp under metadata senare i denna artikel. Jag har testat båda varianterna utan att upptäcka någon större skillnad.

H2

Din artikels H2:or är ett bra sätt att dela in artiklar i undersektioner. Här kan man använda verktyget Ubersuggest eller KWFinders Autocomplete-verktyg för att hitta de ord som söks på i samband med dina huvudtermer. I vissa fall kan man nästan (med bibehållen läsbarhet i åtanke) få strukturen till en hel artikel från dessa verktyg.

H3

I många fall räcker H1 och H2 alldeles utmärkt för att strukturera en artikel. I andra fall kan H3:or hjälpa till med ytterligare hierarkikänsla. Ett exempel är just förklaringarna av H1, H2 och H3 i denna artikel. SEO i rubriker är en nivå, de olika rubrikerna är nästa nivå. Jag använder ytterst sällan djupare nivåer som t ex H4, även om det händer vid undantagstillfällen.

Listor, summeringar och siffror

siffror - ett stt att liva upp rubriker

Att skapa punktlistor kring viktiga delar av artikeln eller summera den i början eller slutet är ett utmärkt sätt att praktisera SEO-copywriting. Listor är något som bryter upp stora textmassor och hjälper läsaren ta in det centrala i artikeln. Använd gärna siffror. Siffror kan också vara ett sätt att branda artiklar, t ex ”10 sätt att lyckas med SEO-copywriting”.

Dessa saker gör helt enkelt innehållet mer levande. På samma gång är det något som på ett naturligt sätt låter dig som SEO repetera viktiga nyckelord utan att det känns onaturligt.

Digitala copywriters behöver även ha koll på det visuella

Det är inte riktigt samma sak att skriva för webben som att skriva renodlad text. Orsaken är att det visuella spelar in i väldigt stor utsträckning. Rätt val av bilder i en artikel kan ge helt rätt (eller helt fel) känsla och skapa reaktioner hos läsaren.

Google tycker med rätta om innehåll med många bilder i; det leder till att användaren blir mer engagerad i det den tar del av. Ibland kan det vara svårt, men försök att inkludera åtminstone tre bilder i en längre artikel som denna.

Man behöver inte alltid gå till bildbanken. Tänk på att man själv kan skapa bilder som förklarar eller fördjupar innehållet. Infographics och andra enklare modeller behöver inte vara toksnygga för att passa in i artiklar och ge innehållet mer liv.

Det finns två extra SEO-faktorer att beakta kring bilder på hemsidor: glöm inte att optimera bildernas storlek så att hemsidan laddar snabbt. Glöm inte heller att att sätta alt-tags på dina bilder, det är den typen av metataggar som ger Google lite extra användbar information om din hemsida.

SEO-copywriting är ett konstant förbättringsarbete

När man håller på med SEO-copywriting finns det alltid en blandad känsla av utmaning och frustration. Orsaken är att det är ett konstant förbättringsjobb, där man dessutom inte kan vara säker på vad som leder till framgång trots god analys. Googles algoritmer kan vara oförutsägbara. För att inte tala om människorna som använder sökmotorerna och hemsidorna.

Det kommer sällan kännas perfekt, men välgjord SEO-copy kommer till slut ta besökarna till hemsidan och leda till affärer. Med affärer i åtanke vill jag leda vidare till nästa steg.

SEO-copywriting och CTA (call to action)

Att få in trafik från Google är det första steget i marknadsföringsflödet. En SEO-anpassad artikel räcker dock oftast inte för att maximera affären. När trafiken har börjat strömma in till hemsidan och dess artiklar från sökmotorerna behövs optimerad konvertering.

Med konverteringar menas den andel som utför målet som hemsidan är skapad för; t ex försäljning, fylla i ett formulär, ladda ned en fil eller börja prenumerera på ett nyhetsbrev.

Eftersom artikeln handlar om SEO-copywriting nöjer vi oss så, men jag ville i alla fall nämna konverteringar eftersom jag tycker att det är en viktig del av digital marknadsföring.



Sökoptimering

Sökmotoroptimering förkortas SEO som betyder Search Engine Optimization på engelska. För att en webbplats ska ha möjlighet att ranka högre hos Google och andra sökmotorer är det viktigt att optimera den. Det är det här som sökmotoroptimering handlar om.


Med hjälp av sökmotoroptimering går det att förbättra rankningarna i de organiska (icke betalda) sökresultaten. Om du vill ha mer trafik till din webbplats borde sökmotoroptimering implementeras. Detta genom att optimera allt innehåll på webbplatsen som bland annat bilder, texter och länkar.


Att arbeta med sökmotoroptimering är ett jobb som tar tid och samtidigt behöver kontinuerlig översyn. Google uppdaterar ständigt sin algoritm och det kan ta mycket tid att hänga med. Vi hjälper dig från starten och håller oss ständigt uppdaterad.


SÖKMOTOROPTIMERING: HUR FUNGERAR DET?




Sökmotorer som Google och Bing har sökrobotar som spindlar (crawlar) alla webbplatser på internet. Detta gör robotarna genom att klättra sig vidare genom länkar för att kunna samla så mycket information som möjligt. Dessa robotar tar då med sig informationen som de hittar tillbaka till sökmotorn som bygger ett index, detta i sin tur skapar en databas åt Google.

Sedan matas indexet genom algoritmen som Google har och försöker matcha datan med det sökord som du söker på. Med hjälp av sökmotoroptimering gör du din webbplats mer synlig för sökrobotarna och du säkerställer även att de faktiskt kan spindla (crawla) din webbplats.




3 sätt att använda SEO för att förstöra innehåll


Sökmotormarknadsföring och innehållsmarknadsföring – som ler och långhalm eller bittra fiender?

Häromsistens fick jag frågan om man inte förstör sitt innehåll om man tänker för mycket på SEO och hur man ska sökmotoroptimera sina blogginlägg för mycket.

Min spontana reaktion var inte bara ”Nej”, utan ”Nej för tusan – SEO skadar inte ditt content”.

De tankarna grundade sig på att jag själv hela tiden strävar efter att vara uppdaterad på det senaste i mitt SEO-tänk.

Men så började jag fundera. Och fundera lite till. Snart började min min så grundmurade inställning börja luta mer åt att ”Hmm…ibland kanske det faktiskt gör det under vissa omständigheter…”.

För det flyger tyvärr runt många dumheter när det gäller sökmotormarknadsföring därute och här är tre situationer då jag anser att stora stygga SEO-monstret verkligen våldför sig på det stackars innehållet som inget ont gjort:

1. En oerfaren SEO-copywriter ligger bakom innehållet

Den första situationen är när innehållet skrivits av en oerfaren SEO-copywriter. De mesta av det sökordsfullspäckade innehållet jag läser kommer från artikelförfattare som sätter likhetstecken mellan sökordsoptimerade texter och ett gäng sökord separerade med kommatecken.

I skribentens kravspecifikation står att artikeln ska vara 500 ord och att sökorden måste förekomma i texten minst 30 gånger – så det är precis vad hon eller han levererar. I de här fallen har inte copywritern tillräckligt mycket kunskap för att kunna utbilda sin uppdragsgivare i SEO:ns ABC, så därför blir vederbörandes bidrag till vår gemensamma webb sorgligt nog en sökordsspäckad smörja.

2. Innehållet har bara skrivits för sökmotorerna

Situation nummer två är när artikeln/blogginlägget/FAQ-sidan skrivits endast för sökmotorerna, och webbplatsägaren egentligen inte bryr sig om om någon läser det eller ej. Den här tekniken ser man ofta användas av företag som vill synas för en konkurrensutsatt sökfras och därför går all in för att skriva hårt fokuserade artiklar kring den sökfrasen.

Till skillnad från en artikel som skrivits av en oerfaren SEO-copywriter, och som i alla fall är vettig att läsa, är de här texterna ofta fulla med grammatiska fel och många gånger helt osammanhängande. Ibland kanske man till och med har låtit Google Translate göra jobbet. Den här typen av meningslösa skräpartiklar ser du över hela webben, men du har förmodligen aldrig läst någon, eller hur? För varför skulle du slösa tid på det?

3. Sökordsanvändandet går bananas

Den sista situationen är när den som ligger bakom artikeln spårar ur och beslutar sig för att ha varenda sökord i kursiv eller fet stil. Och sedan kröner sitt verk med att inkludera en fin liten lista med ”relaterade sökord” i slutet av artikeln.

Att på detta sätt dränka sina texter i diverse – och ibland slumpartade – fetstilade och kursiveradesökord gör att sidan blir i princip omöjlig – eller i alla fall väldigt jobbig – att läsa.

Så efter att ha avhandlat dessa tre brott mot sökmotoroptimeringens budord är det på sin plats att tillägga: Smart SEO förstör inte ditt innehåll. Smart SEO förhöjer det – och gör det till exempel lättare att hitta ditt content i sökmotorerna och dela det i sociala medier. Så om du är en fena på konstformen att producera innehåll som tilltalar både sökmotorer och människor, sitter du på en riktig rikedom som du kan ha stor nytta av.

Men å andra sidan, ja, korkad SEO kan skada ditt innehåll. Och även dina konverteringar. Less is more, som man brukar säga, och att oavbrutet repetera ett nyckelord kommer alltså inte att plötsligt förvandla din text till ”kvalitetsinnehåll”. Och det tror jag inte heller att du någonsin trott.

I sammanhanget går det också att dra en parallell till copy som människor anser vara för ”säljig”. Det finns ju sätt att subtilt inkludera ett call to action som på ett vänligt sätt leder besökaren vidare till nästa steg i köpprocessen. Och så finns det ett (mindre bra) sätt där du näst intill bankar in köpbudskapet i huvudet på besökarna med överhajpat språk och överdrivna löften.

Men du och jag väljer så klart det första sättet i våra texter, eller hur?









Våra verk

SÖKORDSANALYS



Vi börjar processen med att göra en sökordsanalys för din webbplats. Med hjälp av olika verktyg samlar vi in data och information för att kunna veta vilket eller vilka sökord vi ska använda på din webbplats, för att ranka högre i sökresultaten.



ON-PAGE SEO



I det här steget går vi igenom din webbplats och sökmotoroptimerar den från grunden. Det är allt mellan text, struktur, bilder, annan multimedia, interna och externa länkar. Om du inte har sökmotoroptimerat webbplatsen förut kommer det göras en hel del ändringar.







Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

Kontakta oss

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

Portfolio

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

Våra verk


SEO COPYWRITING: VAD INNEBÄR DET?




















SEO copywriting är en typ av copywriting som är anpassad för sökmotorer. Det innebär att texten innehåller specifika sökord för att en användare som söker på det ordet, ska hitta till din text! Genom att använda SEO copywriting finns det större chans att webbplatsen och sidorna rankar högre i det organiska sökresultatet, hos exempelvis Google. Detta i sin tur skapar mer och kvalitativ trafik till din webbplats.










SEO copywriting







SEO COPYWRITING OCH TRADITIONELL COPYWRITING: VAD ÄR SKILLNADEN?









Den största skillnaden mellan SEO copywriting och traditionell copywriting är att texterna är sökmotoroptimerade. Detta innebär att en SEO copywriter bland annat fokuserar på specifika sökord, för att besökare enklare ska hitta till dig via det organiska (icke-betalda) sökresultatet.

En SEO copywriter är alltså en person som kan både sökmotoroptimering / SEO och copywriting. Vi har sett flera företag som löser detta genom att ha en copywriter och sedan en sökmotoroptimerare som optimerar copyn. Som både copywriter och sökmotoroptimerare har vi därför valt att fokusera mycket på SEO copywriting, eftersom vi ser att behovet är stort och fortsätter att växa.










SEO COPYWRITING FÖRDELAR









Varför ska du då använda dig av SEO copywriting? Vilka är fördelarna?

Som du säkert har märkt, är den största fördelen att sökmotorer som Google enklare hittar till din text och content. Det handlar om hur Google uppfattar innehållet och din sida. Men också för att ge tillbaka till den som läser, besökaren behöver ha nytta av att läsa din text. Något som både upplyser, utbildar och underhåller läsaren.

Några fördelar:




  • Synas bättre i det organiska sökresultatet
  • Mer konverterande sidor
  • Uppdaterade texter som håller läsaren engagerad
  • Större engagemang som hjälper Google att ranka din webbplats högre








SEO COPYWRITING TIPS!









Vill du själv bli bättre på att skapa SEO copy? Vi har samlat våra bästa tips för att lyckas med SEO copywriting!




Relaterad artikel: 7 strategier inom copywriting som proffs använder




SEO copywriting

ANTAL ORD



En vanlig fråga inom SEO är – hur lång bör en text vara? Det finns egentligen inget bestämt svar på den frågan, och det är även flera faktorer som spelar in. Till exempel finns det undersökningar som visar att artiklar med över 1 000 ord rankar högre på Google. Men det betyder inte att du kan skriva en text på över 1 000 ord, och egentligen är bara halva din text relevant, resten är utfyllnad. Detta beror alltså på ditt ämne, hur du skriver din text och hur du har sökmotoroptimerat den.

Ett tips är därför att skriva djupgående artiklar eller guider. Med ett djupgående ämne blir artiklarna automatiskt längre och hela texten kan därför vara innehållsrik och intressant. Sedan är det också flera andra faktorer inom sökmotoroptimering som spelar roll, för att ditt innehåll ska ranka högt i det organiska sökresultatet. Mer om det i en annan artikel!




SÖKORDSDENSITET



Vad ska du då tänka kring sökord? Hur många gånger bör sökord vara med? Vart ska dem vara placerad? Hur många sökord ska du ens använda? För flera år sedan, var en teknik att använda ett sökord så mycket som möjligt i en text, vilket idag kallas för keyword stuffing. Nuförtiden är sökmotorerna smartare och straffar de webbplatser som har keyword stuffing. Det låter egentligen ganska logiskt, en text som har sökordet med i varje mening är inte lättläst eller användarvänlig.

Vårt tips är att välja ett primärt sökord, som du fokuserar på. Sedan kan du använda några sekundära sökord. Ta med ditt fokus sökord minst en gång i paragrafen, gärna långt fram. Fokus sökordet bör sedan finnas med i början, i mitten och i slutet av din text.

Sökmotoroptimera aldrig två sidor för samma sökord!




Relaterad artikel: Sökordsanalys: Verktyg och tillvägagångssätt




RUBRIKER OCH UNDERRUBRIKER



Att använda rubriker och underrubriker har flera fördelar. Texter blir ofta mer lättlästa med rubriker och underrubriker, vilket också är positivt för sökmotorer som Google. Det visar sökmotorn att texten eller artikeln är välstrukturerad. 

Glöm inte bort att märka första rubriken med en H1-tagg, varje sida på webbplatsen bör endast ha en sådan tagg. Sedan kan du dela upp din text med H2-taggar eller H3, H4, H5 etc. Tänk bara på att försöka ha en strukturerad hierarki, så du har till exempel H1 – H2 – H3 – H2 – H3 – H4, och inte blandar taggarna hur som helst! Kom ihåg att också använda sökordet i H1-rubriken och i några av underrubrikerna.




LÄNKSTRUKTUR



Länkstruktur är viktigt för sökmotoroptimering, men också för att besökaren ska förstå vart det till exempel finns mer att läsa. Ett tips är att försöka länka till startsidan på webbplatsen åtminstone en gång, och sedan någon intern länk till en annan sida på webbplatsen. Det är också fördelaktigt att att använda en extern länk i din text, i syfte för sökmotoroptimering.




Relaterad artikel: Skillnaden mellan inbound links och interna länkar (och outbound links vs externa länkar)










SEO COPYWRITING: SAMMANFATTNINGSVIS









Då har du fått större förståelse om SEO copywriting och vad detta innebär! Att skapa sökmotoroptimerad text tar tid, kräver kunskap samt engagemang. Om du önskar en copywriter som kan sökmotoroptimering, då är du välkommen att höra av dig till oss!