UX-writing & Microcopy

Konsten att skriva så lite som möjligt så tydligt som möjligt

A real poet does not say azure. A real poet says blue.

Elsa Lasker-Schüler

Är man en sanningsletare som bara staplar helnoter blir det väldigt tråkigt. Det måste vara mycket sextondelar och åttondelar i iakttagandet. Det är detaljerna som är en berättelses liv, aldrig huvudsakerna.

Sigrid Combüchen

t

Våra verk

Mikrocopy – eller med stavningen microcopy som man också ofta ser – vad är det? Jo, det är alla de där småtexterna som du ser på webben, i appar och i programvara. Det kan vara knappar, felmeddelanden, formulär eller menyer.

Här kommer några tips på hur du skriver mikrocopy som fungerar bra för användarna:

  • Utgå från användarens perspektiv – inte från tekniken. Beskriv det användaren behöver, inte det programmet kan göra.
  • Svara på användarens frågor. Vad vill hen göra? Hjälp användaren att lösa sin uppgift så snabbt som möjligt.
  • Använd tydliga instruktioner och uppmaningar som styr användaren rätt: Klicka, Signera. Vad vill du att användaren ska göra och veta? Vad är nästa steg? Skapa ett tydligt flöde.
  • Använd du-tilltal: Välj vem du vill se först.
  • Anpassa tonen efter användarna. Vad vill du att användaren ska tycka och känna? Kanske ska det stå Hur kan vi hjälpa dig? i stället för Hjälp.
  • Visa vem som ska göra vad om det finns flera olika typer av användare – till exempel privatpersoner och företag. Vem ska läsa just det här?
  • Använd verb. Hellre Chatta med andra än Till chatten.
  • Skriv konsekvent. Använd alltid samma ord för samma sak. Webbinariumeller videokurs?

Mikrocopy är en del av helheten

Tänk på att mikrocopytexterna är en del i ett större projekt – och i hela organisationen. Se till att den som skriver mikrocopy – som ofta kallas UX-skribent – är med i projektet från början, alltså redan innan det finns någon app, programvara eller webbplats.

Ta in användarna i processen – de är de verkliga experterna på hur tekniken ska användas. Gör användningstester. Fråga faktiska användare vad de behöver. Det är inte bara teknik och design som behöver testas – även texter behöver det.

Anpassa texterna efter skärmen. Designar ni för mobil i första hand? Då behöver texterna vara riktigt korta. Testa alla webbläsare och enheter och se till att texterna fungerar överallt.

Använd hjälptexter när utrymmet på knappar och i menyer inte är tillräckligt för att förklara vad användaren behöver göra.

Ta hjälp av kundtjänst, om ni har en sådan. Vilka frågor får de om programmet eller webbplatsen? Kan ni skriva om eller designa om så att användaren får hjälp direkt – utan att kontakta kundtjänst? Hur mycket tid och pengar skulle det spara?


Våra verk

En UX-writer skriver mikrocopy/microcopy, du vet de där små texterna och orden som du möter i ett formulär, felmeddelande eller bekräftelsemejl efter ett köp. Sådana ord och texter är världens chans att hjälpa användaren, att hålla kvar besökaren och att förmedla varumärkets rätt ton. Här kommer tumregeln ”Veta-göra-känna” väl till pass: Vad ska besökaren veta, […]


Svenskt examensarbete välkomnar nya UX-writer-rollen

Jessica Dalin och Jonas Halléhn, studenter på Yrgo-utbildningen Digital Designer, försöker i sitt examensarbete besvara frågan ”Hur kan UX-writing förbättra användarupplevelsen?”



Kontakta oss

UX-COPY, MIKROCOPY – väl valda småord som ökar läsbarheten i exempelvis felmeddelanden, bekräftelsemejl eller call to action-knappar.

Portfolio

Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.

Våra verk

UX-writing och microcopy – Små ord som gör stor skillnad

UX kommer från engelskans User eXperience och handlar om användarupplevelsen och UX-writing handlar helt enkelt om att skriva texter (UX-copy) som förbättrar besökarens digitala upplevelse. En UX-writer skriver texter för digitala kanaler och måste förstå besökarens syfte, för att med ord (microcopy) guida besökaren att framgångsrikt slutföra sina uppgifter i en applikation. Detta är en text som handlar om de små orden som kan göra stor nytta.

Vad är bra microcopy?

Bra microcopy bidrar till en användarvänlig och tillgänglig design genom att vara kärnfull, tydlig och lustfylld - det ska inte finnas några tvivel kring varför texten finns där. Den nya lagen om tillgänglighet till digital service innebär dessutom att bra microcopy inte längre bara är en fråga om en vilja att vara tillmötesgående eller en önskan om högre konverteringsgrad. Offentliga aktörer måste numera säkerställa tillgängligheten i sina digitala verktyg.

Varför är microcopy viktigt?

För en produkt- eller siteägare är konverteringen viktig. Som produktägare vill jag att mina besökare ska göra något, exempelvis trycka på en knapp, läsa en text, fylla i ett formulär eller söka i ett sökfält. Microcopy är till för att stötta den processen. Det är mer troligt att besökaren lyckas med uppgiften, alltså konverterar, om uppgiften är smidig att slutföra och enkel att förstå. Har jag dessutom skapat ett litet leende på läpparna är det en vinst för oss båda. Bra microcopy kan göra hela skillnaden för din besökares upplevelse av din produkt och vara avgörande för hur väl din webbplats levererar.






netflixpng


Who’s watching?



Netflix alternativ till “Please select an account!” är både personligt, tydligt och finurligt kopplat till besökarens handling.








Var finns UX-copy någonstans?

Varje gång du använder ett digitalt verktyg, ett spel eller besöker en webbplats möts du av UX-copy. I bästa fall märker du inte ens av det. Några av många användningsområden:

  • Knappar

  • Felmeddelanden

  • Tool-tip

  • CTA:s (call to action)

  • Formulär

  • Meny och Navigation

  • Instruktioner

  • Länkar

  • Notiser

Från sur min till ett leende

UX-copy är ett utmärkt tillfälle att använda fantasin, ta till exempel ett felmeddelande. Det är aldrig kul att leverera dåliga nyheter, och ett felmeddelande är en dålig nyhet då besökaren gjort något som inte fungerar med den lösning du har.

3 saker som jag brukar tänka på innan jag ska formulera ett felmeddelande:

  1. Vad är felet?

  2. Hur ska användaren agera för att göra rätt?

  3. Kan jag som UX-writer vända känslan till något bättre?

Beskriver jag detta för användaren på ett kortfattat och tydligt sätt, kan jag guida besökaren att göra rätt, och med lite finess och känsla kan jag dessutom minska eventuell irritation hos besökaren. Ett bra exempel är Mailchimps registreringsformulär.
















Kontakta oss

Vad är microcopy?

Om du vill skapa en produkt som människor tycker om och relaterar till - så behöver du ord. Mänskliga ord. Ett eller två ord kan verka obetydliga, men i själva verket är det de som tar längst tid att skriva och har störst betydelse för att få någon att älska din produkt.

Microcopy är ett samlingsord för alla de små ord som hjälper någon att utföra något, på enklast möjliga sätt, i en app eller ett system. En kort definition av microcopy:

 • Motivationen innan man gör något
 • Instruktionerna man får under tiden man gör något
 • Den feedback som man får efter att ha utfört något


Så här skulle exempelvis sl.se se ut utan någon microcopy. Kan du navigera och nå ditt mål utan den?

sl_utan_text


Var konsekvent och hitta rätt tonalitet

När människor är kräsna och konkurrenterna många, ställer det höga krav på hur man kommunicerar. Du behöver ha kännedom om målgruppen, en strategi hur man kommunicerar och en förmåga att säga det på ett sätt som mottagaren vill höra det.

Vad har ditt varumärke eller produkt för röst? Stämmer den med den bild du vill förmedla? Du skapar också igenkänning och förtroende genom att använda samma ord i alla kanaler.


Här är ett exempel på hur ord kan skapa otydlighet (terminologi): 
Skriver du: “Wi-Fi" , "WiFi" eller "WIFI"?

Undersök och hitta de termer som är rätt för din produkt och bygg en relation med din kund eller användare utifrån det. Var inte rädd för att vara personlig!


Exempel på hur ord kan skapa olika känsla (tonalitet):
Om du på en webbsida som säljer mobilabonnemang skriver “Vi bjussar på Wonderboom högtalare när du haffar valfri lur”, och på en annan del av sidan skriver “Vi bjuder på en Wonderboom högtalare när du väljer att köpa en valfri telefon” så skapar det osäkerhet eftersom kommunikationen inte är konsekvent.


Anpassa innehållet efter läsaren

Människor har olika beteende och kunskapsnivå. Låt det vara ditt fokus när du arbetar med microcopy. Alla letar efter information som är relevant för dem, både de som läser metodiskt och de som scannar av rubriker. Genom att placera de viktigaste orden som du vill att någon ska ta med sig efter att ha läst, i början, kan du fånga upp båda typerna av läsare.


Exempel på olika typer av microcopy

• Menyer och länkar
• Formulärfält
• Alt-text för bilder
• Bekräftelsesidor

• Felmeddelanden
• Inställningar
• Knappar
• Landningssidor
• Bekräftelsemail
• Taggar och kategorier
• Förklarande introtexter
• Filtreringsfunktioner