Konsten att skriva så lite som möjligt så tydligt som möjligt
A real poet does not say azure. A real poet says blue.
Elsa Lasker-Schüler
Är man en sanningsletare som bara staplar helnoter blir det väldigt tråkigt. Det måste vara mycket sextondelar och åttondelar i iakttagandet. Det är detaljerna som är en berättelses liv, aldrig huvudsakerna.
Sigrid Combüchen
tMikrocopy – eller med stavningen microcopy som man också ofta ser – vad är det? Jo, det är alla de där småtexterna som du ser på webben, i appar och i programvara. Det kan vara knappar, felmeddelanden, formulär eller menyer.
Här kommer några tips på hur du skriver mikrocopy som fungerar bra för användarna:
Tänk på att mikrocopytexterna är en del i ett större projekt – och i hela organisationen. Se till att den som skriver mikrocopy – som ofta kallas UX-skribent – är med i projektet från början, alltså redan innan det finns någon app, programvara eller webbplats.
Ta in användarna i processen – de är de verkliga experterna på hur tekniken ska användas. Gör användningstester. Fråga faktiska användare vad de behöver. Det är inte bara teknik och design som behöver testas – även texter behöver det.
Anpassa texterna efter skärmen. Designar ni för mobil i första hand? Då behöver texterna vara riktigt korta. Testa alla webbläsare och enheter och se till att texterna fungerar överallt.
Använd hjälptexter när utrymmet på knappar och i menyer inte är tillräckligt för att förklara vad användaren behöver göra.
Ta hjälp av kundtjänst, om ni har en sådan. Vilka frågor får de om programmet eller webbplatsen? Kan ni skriva om eller designa om så att användaren får hjälp direkt – utan att kontakta kundtjänst? Hur mycket tid och pengar skulle det spara?
En UX-writer skriver mikrocopy/microcopy, du vet de där små texterna och orden som du möter i ett formulär, felmeddelande eller bekräftelsemejl efter ett köp. Sådana ord och texter är världens chans att hjälpa användaren, att hålla kvar besökaren och att förmedla varumärkets rätt ton. Här kommer tumregeln ”Veta-göra-känna” väl till pass: Vad ska besökaren veta, […]
Jessica Dalin och Jonas Halléhn, studenter på Yrgo-utbildningen Digital Designer, försöker i sitt examensarbete besvara frågan ”Hur kan UX-writing förbättra användarupplevelsen?”
UX-COPY, MIKROCOPY – väl valda småord som ökar läsbarheten i exempelvis felmeddelanden, bekräftelsemejl eller call to action-knappar.
Integer ac vehicula eros, sed dictum sapien. Donec dignissim porttitor ante, sit amet placerat dui. Donec mollis vel arcu et efficitur.
UX kommer från engelskans User eXperience och handlar om användarupplevelsen och UX-writing handlar helt enkelt om att skriva texter (UX-copy) som förbättrar besökarens digitala upplevelse. En UX-writer skriver texter för digitala kanaler och måste förstå besökarens syfte, för att med ord (microcopy) guida besökaren att framgångsrikt slutföra sina uppgifter i en applikation. Detta är en text som handlar om de små orden som kan göra stor nytta.
Bra microcopy bidrar till en användarvänlig och tillgänglig design genom att vara kärnfull, tydlig och lustfylld - det ska inte finnas några tvivel kring varför texten finns där. Den nya lagen om tillgänglighet till digital service innebär dessutom att bra microcopy inte längre bara är en fråga om en vilja att vara tillmötesgående eller en önskan om högre konverteringsgrad. Offentliga aktörer måste numera säkerställa tillgängligheten i sina digitala verktyg.
För en produkt- eller siteägare är konverteringen viktig. Som produktägare vill jag att mina besökare ska göra något, exempelvis trycka på en knapp, läsa en text, fylla i ett formulär eller söka i ett sökfält. Microcopy är till för att stötta den processen. Det är mer troligt att besökaren lyckas med uppgiften, alltså konverterar, om uppgiften är smidig att slutföra och enkel att förstå. Har jag dessutom skapat ett litet leende på läpparna är det en vinst för oss båda. Bra microcopy kan göra hela skillnaden för din besökares upplevelse av din produkt och vara avgörande för hur väl din webbplats levererar.
Who’s watching?
Netflix alternativ till “Please select an account!” är både personligt, tydligt och finurligt kopplat till besökarens handling.
Varje gång du använder ett digitalt verktyg, ett spel eller besöker en webbplats möts du av UX-copy. I bästa fall märker du inte ens av det. Några av många användningsområden:
Knappar
Felmeddelanden
Tool-tip
CTA:s (call to action)
Formulär
Meny och Navigation
Instruktioner
Länkar
Notiser
UX-copy är ett utmärkt tillfälle att använda fantasin, ta till exempel ett felmeddelande. Det är aldrig kul att leverera dåliga nyheter, och ett felmeddelande är en dålig nyhet då besökaren gjort något som inte fungerar med den lösning du har.
3 saker som jag brukar tänka på innan jag ska formulera ett felmeddelande:
Vad är felet?
Hur ska användaren agera för att göra rätt?
Kan jag som UX-writer vända känslan till något bättre?
Beskriver jag detta för användaren på ett kortfattat och tydligt sätt, kan jag guida besökaren att göra rätt, och med lite finess och känsla kan jag dessutom minska eventuell irritation hos besökaren. Ett bra exempel är Mailchimps registreringsformulär.
Om du vill skapa en produkt som människor tycker om och relaterar till - så behöver du ord. Mänskliga ord. Ett eller två ord kan verka obetydliga, men i själva verket är det de som tar längst tid att skriva och har störst betydelse för att få någon att älska din produkt.
Microcopy är ett samlingsord för alla de små ord som hjälper någon att utföra något, på enklast möjliga sätt, i en app eller ett system. En kort definition av microcopy:
• Motivationen innan man gör något
• Instruktionerna man får under tiden man gör något
• Den feedback som man får efter att ha utfört något
Så här skulle exempelvis sl.se se ut utan någon microcopy. Kan du navigera och nå ditt mål utan den?
• Menyer och länkar | • Felmeddelanden • Inställningar • Knappar • Landningssidor | • Bekräftelsemail • Taggar och kategorier • Förklarande introtexter • Filtreringsfunktioner |
Pst! Anlita Copy on Demand när du har extra bråttom!
Adapter Copy © 2013-2023 - En snacksalig del av Adapter Media Group AB
Alla priser exkl. moms
Cookiepolicy I Integritetspolicy GDPR I Köpvillkor & Avtalsvillkor